De jonge Haaksbergse ondernemer Sam Steneker runt sinds kort zijn eigen bedrijf Autogloss in het nieuwe gedeelte van industrieterrein Stepelo.
Nee, het is geen poetsbedrijf, dat Sam Steneker sinds kort runt ergens in een verzamelgebouw (werkplaats en kantoortje) in het nieuwe gedeelte van industrieterrein Stepelo. Hij, 24 jaar oud inmiddels en naar hij zelf zegt een echte ADHD-er, legt het allemaal zorgvuldig uit aan mij. Sam: ‘Ik heb de Mbo-opleiding Onderhoud en Retail niveau 4 gevolgd’, begint hij, ‘maar de school vond ik op zich niet zo interessant. Ik heb altijd liever met mijn handen willen werken, kon de rust en concentratie om te studeren niet zo goed opbrengen. Tijdens het laatste jaar van mijn opleiding kocht ik een Alfa Romeo (kostte maar €2000 hoor, zegt hij er geruststellend bij), een goede gebruikte auto’.
Gek met auto’s
Sam, 21 jaar toen, was gek met die Alfa Romeo en verzorgde de auto als een kind, dus werd de auto vertroeteld. Door hem zo laag mogelijk op de weg te krijgen, door grotere en siervolle wielen te monteren. En door hem een fantastisch glad en glimmend uiterlijk te bezorgen. Al vroeg begon hij zich te verdiepen in de materialen, die hij daarvoor wel of niet kon gebruiken. Deed veel kennis op door eindeloos naar YouTube filmpjes te kijken, waarop andere ‘liefhebbers’ hun kennis en kunde etaleerden. ‘Nee’, zegt hij er meteen bij, ‘het gaat niet om eenvoudig poetsen als je de auto er blinkend wil laten uitzien, het gaat om veel meer, het gaat om detailing’.
Nu is detailing niet echt een Nederlands woord, hoewel ‘detail’ als basis er natuurlijk wel in zit. Het gaat dus kennelijk om extra zorg voor de details van de auto. Sam raakt op stoom als hij het allemaal uitlegt: ‘Detailing doe je niet op de poetsmanier, waarbij een auto in een of twee uur klaar kan zijn en er mooi of showroomwaardig uit ziet. Nee, bij detailing gaan de wielen er af en die worden grondig gereinigd, maar ook de lak wordt intensief en meermalen behandeld tot het laatste puntje oneffenheid verdwenen is (zo lang de lak het toelaat natuurlijk). Ook de achterkant van de velgen wordt grondig gereinigd en laten we vooral het interieur niet vergeten. Elk dashboard vraagt een aparte behandeling, je kunt niet alle chemische middelen loslaten op elk dashboard. En voordat ik begin met polijsten, ben ik drie uur bezig om de auto grondig te wassen. Het is dus ook geen poetsen wat ik doe, maar een hoog niveau van polijsten met een scherp oog voor detail, vandaar de naam ‘detailing’, zegt hij er ter verduidelijking bij.
Kennis, leveranciers en certificering
Sam Steneker maakt met zijn bedrijf Autogloss (de naam staat in gouden letters op zijn bedrijfsbus) standaard gebruik van twee landelijke leveranciers: Glansz uit Capelle aan de IJssel en detailschuur.nl uit Rekken. Deze leveranciers van chemicaliën en andere middelen leveren uitsluitend aan ondernemers, die zij het gebruik van hun spullen kunnen toevertrouwen, die weten wat er wel en wat er niet mee kan. De ondernemer moet dus door hen gecertificeerd worden voordat hij spullen mag inkopen. Aanvullend verzorgen deze leveranciers ook een aparte cursus schuren en polijsten. Het is een selecte groep ondernemers, die de ‘kunst’ van het detailen mag uitoefenen. Je vraagt je wel af hoe groot de markt is voor deze vorm van ondernemen. Want gemiddeld drie dagen met een auto bezig zijn om het voertuig weer in alle opzichten blinkend op de weg te krijgen, kan nooit goedkoop zijn. Sam: ‘inderdaad gaat het om materiaal en uren en de gemiddelde klant is inderdaad de klant met een bijzondere en in elk geval mooie auto, die er wat voor over heeft om er trots in de te blijven rondrijden. Kortgeleden heb ik bijvoorbeeld een Porsche Cayenne in de werkplaats gehad, je praat dan wel over een zeer speciale auto. Maar ook een auto, die behalve een prachtige buitenkant ook een schitterend dashboard en leren interieur had. Dan ben ik ook apetrots als die met grote tevredenheid weer opgehaald wordt’.
Er is een markt voor
Dit is dus maar een voorbeeld, maar er is kennelijk een markt voor deze vorm van redelijk exclusieve dienstverlening. Sam heeft er geen marktonderzoek naar gedaan en moet een beetje glimlachten bij mijn opmerking, dat Haaksbergen kennelijk een behoorlijk aantal bezitters van dure, bijzondere auto’s heeft. ‘Ik heb tot op heden heel veel moeten investeren in mijn bedrijfje, er zit een stijgende lijn in de omzet (dit jaar alweer 10% meer dan vorig jaar), maar het gaat stapje voor stapje, ik haal er voor mijzelf nog niet zo heel veel uit. Maar dat moet wel beter worden, zegt hij er in een adem bij, want het wordt met mijn 24 jaar natuurlijk wel tijd, dat ik eens op mijzelf ga wonen. Tot nu toe zijn de kosten laag, omdat ik nog thuis woon. Maar ik heb al heel veel echt vaste klanten en ik moet het hebben van tevredenheid, als ik mijn klanten blij kan zien vertrekken gaat het goed. Maar ik word er zelf ook blij van als ik weer zo’n fantastisch mooi blinkende auto uit de werkplaats zie vertrekken’.
Een eigen werkplaats, het was de droom van Sam Steneker, die nu bewaarheid wordt. Werk leveren voor de liefhebber, dat is zijn passie. ‘Niet voor de handelaar, die even een occasion mooi wil hebben voor de showroom. Dat is voor de poetsbedrijven’. Een heldere uitspraak voor iemand, die het allemaal tijdens zijn schooltijd nog in een schuurtje deed. Om het vak te leren. Nu zit hij alweer een paar maanden op Stepelo. Trots en vol ambitie.
Kijk voor meer informatie op de website van Autogloss
Meer over ondernemen in Haaksbergen
Volg het nieuws uit Haaksbergen
Interview en tekst: Ton van Rijswijk
Eindredactie: michel van der Voort
Een productie van RTV Sternet