Vmbo’ers maken eigen films

Leerlingen met echte filmmakers op pad.

NEEDE- Het is wel even iets anders dan een TikTok filmpje: een professionele documentaire maken. Toch wagen veertig derdejaars vmbo’ers van het Assink Lyceum Parallelweg zich eraan in het bijzondere filmproject. De leerlingen maken korte films over dertien streekgenoten die zij bijzonder vinden. Professionele filmmakers helpen hen bij de productie. Op 31 maart vindt de première plaats in het theater aan de Julianastraat in Neede. Naast interview- en filmtechnieken, doen de vmbo’ers op sociaal-maatschappelijk vlak een waardevolle ervaring op. Neem nu Anne Wegdam (14), Bobien Velthuis (15) en Esmee in het Veld (15) uit Haaksbergen. “Het is een heel mooi project. Vooral omdat we met professionele materialen en mensen werken,” aldus Bobien en Anne. “En, de lessen zijn niet standaard, het levert direct een product op.” Voor hun documentaire interviewden ze Erika Klein Kranenbarg van Mensenmensfotografie uit Ruurlo over haar werk als afscheids- en herinneringsfotografie. Of Cem Gül (15), Emirhan Barlas (15) en Ryan Allama (15) uit Haaksbergen, die beeldhouwer Anton ter Braak opzochten in zijn atelier in het buitengebied van Neede. Leerlingen krijgen hulp van professionele filmmakers.

De lessen zijn onderdeel van de examenmodule ‘Multimediaal product maken’ binnen het vmbo-profiel Dienstverlening & Producten. Niet alleen het ‘film maken’ op zich is een leerdoel. Ook samenwerken, organiseren en communiceren spelen een grote rol in de lessenreeks. Het filmproject is een samenwerking tussen de methode Minikronieken en het Assink Lyceum en mogelijk door het Fonds voor Cultuurparticipatie. Tot nog toe was de Minikronieken methode vooral bestemd voor volwassenen. Doel van de cursus is om deelnemers en publiek te inspireren door bijzondere levensverhalen te verfilmen. Oprichtster en methodeschrijfster Masja de Roy probeert samen met het Assink Lyceum de methodiek nu ook bij jongeren te laten aansluiten en toegankelijk te maken voor toepassing in het onderwijs.

Het concept past bij de visie van het Assink om Talentgericht onderwijs te bieden. De vmbo-locatie in Neede werkt binnen het profiel Dienstverlening & Producten op projectmatige basis. Dat betekent dat leerlingen een aantal weken (samen)werken aan één (grote) opdracht. Daarbij is het bedoeling de ‘praktijk’ zoveel mogelijk ín de school te halen en de leerlingen zoveel mogelijk buiten de school laten leren.
Wilt u informatie over dit project of de premières op 31 maart bezoeken? Neem contact op met m.willink@hetassink.nl

Kijk voor meer informatie op de website van het Assink lyceum

Volg het Nieuws uit Borne